Visar dig vägen till vitalitet
Låt New Nordic visa dig vägen
Frågor kring hälsa och skönhet är viktiga. Funktionaliteten av våra hälso- och skönhetsprodukter är central i allt vi gör hos New Nordic. Vi är ett svenskt bolag med en unik kunskap om läkeörter. New Nordic grundades 1990 av Karl Kristian Bergman Jensen, driven av en dröm om att skapa en verksamhet inriktad på att utveckla örtbaserade produkter för att ge användarna vitalitet och ökad livskvalitet. 1992 anslöt sig Marinus Blåbjerg till bolaget som delägare. Det var början på en fantastisk vänskap och gemensamt företagsbyggande. New Nordics passion är att hjälpa människor över hela världen till ett bättre och hälsosammare liv genom att utveckla innovativa och funktionella kosttillskott och skönhetsprodukter. New Nordics produkter har vunnit många priser och utmärkelser från internationella branschföreningar och organisationer. På senare år har bolaget uppnått en position som ledande inom kategorin “Beauty from Within” – en sektor som växter snabbt internationellt.
En idé som färdas jorden runt
Växtvärlden har kraftfulla läkande och vitalitetsbringande egenskaper som gynnar såväl hälsa som skönhet. Vi vill alla må bra och se bra ut och New Nordics unika koncept att söka och finna växtbaserade ingredienser för att ge näring och aktivera livgivande processer för att hålla oss vitala och vackra är banbrytande. Idén föddes i Skandinavien, men spreds snart världen över. Människor från hela Europa, Nordamerika och Asien attraheras idag av New Nordics väg till vitalitet och de vill alla dela de skandinaviska värdegrunderna.
En ständigt ökande skara människor vill använda samma New Nordic kosttillskott och skönhetsprodukter som används av människor i Sverige, Danmark och Norge. Idag säljs New Nordics produkter dagligen i fler än 50.000 apotek, skönhets- och hälsobutiker i över 40 länder från Kina i öst till USA i väst. För att ytterligare förstärka närheten och servicen till konsumenter och återförsäljare med högkvalitativ försäljning och support har New Nordic även mer än 20 egna dotterbolag internationellt och ytterligare fler planeras.
New Nordic har etablerat sig som ett välkänt och erkänt varumärke för konsumenter. Dess distinkta förpackningsdesign och logotypen med silverträdet är tydliga och konsekventa kvalitetssignum för alla produkter.
Decennier av passion
New Nordic är dedikerat till kompromisslös produktkvalitet, från fält och skog till förpackningen i butiken. 2004 anslöt sig François Gérard till New Nordic för att ytterligare förstärka processerna inom forskning och innovation. François är en stor tillgång med sin gedigna erfarenhet och kunskap om de örter som associeras med hälsa. François och Karl Kristian reser regelbundet över hela världen för att upptäcka nya örter och hitta nya användningssätt för de befintliga. Genom programmet “From Seed to Heart” kontrolleras varje steg från fälten med odlingar till den slutliga produkten i hyllan hos apotek, hälso- och skönhetsbutiker. New Nordic arbetar uteslutande med seriösa odlare och extraktörer över hela världen. Människor som man byggt starka relationer med, baserade på ömsesidigt förtroende.
New Nordic analyserar alla ingredienser i kontrollerade laboratorier för att bekräfta säkerhet och kvalitet på produkterna och utför även omfattande tester baserade på evidens. För att kunna göra detta har man nära kontakt med experter inom botanik, nutrition och medicin över hela världen. När en produkt godkänts ur alla kvalitetsaspekter tillverkas den sedan i kontrollerade produktionsanläggningar under mycket hög kvalitetskontroll. Resultatet av allt detta är ett ständigt växande sortiment av kosttillskott och på senare tid även skönhetsprodukter som hjälper användarna att främja vitalitet och motverka oönskade aspekter av åldrandeprocessen. De allra flesta produkterna tillverkas i Sverige och Danmark.
New Nordic – ett betydelsefullt namn
Bolaget döptes till New Nordic för att reflektera en dynamisk och innovativ verksamhet baserad på den nordiska traditionen av att leva nära naturen och att vara kreativa hantverkare ända sedan vikingatiden. New Nordic har alltid haft trädet som logotyp, men 1997 föddes det karaktäristiska silverträdet, designat av Göran Rossling. Trädet symboliserar Yggdrasil, livets träd i den fornnordiska mytologin. Silver står å ena sidan för det moderna och högteknologiska men har å andra sidan också en feminin energi, flytande, emotionell och mystisk. Tillsammans uppfattas detta som helande, lugnande och renande. Produkterna från New Nordic har olika typer av förpackningar men bär alltid märket av det karaktäristiska silverträdet.
Ett fritt och transparent bolag
New Nordic är ett modernt drivet bolag med en familjär företagskultur som stimulerar kreativitet och prestation. Bolaget värdesätter sin expertis och sitt arv högt. New Nordic är ett oberoende bolag och vill fortsätta vara så. Därför introducerades New Nordic på börsen i Sverige i januari 2007 då listning skedde på NASDAQ Stockholm – First North. Detta ger New Nordic tillgång till de finansiella resurser som krävs för att växa internationellt utan att överge sina kärnvärden.
Att vara listad på aktiemarknaden betyder också att New Nordic har krav på sig att rapportera offentligt allt som händer. På så vis är New Nordic ett öppet, transparent och modernt bolag, där alla kan följa vad som händer och alla som önskar kan förvärva aktier och bli delägare i New Nordic tillsammans med Marinus och Karl Kristian.
Gemensamma skandinaviska värden som är djupt rotade hos New Nordic
New Nordic betyder Skandinavien – ur aspekterna; lång tradition av kvalitetsprodukter, välkänt för att människor lever långa och hälsosamma liv, associerat med företag som arbetar med hög integritet och även den kännetecknande rena, enkla och moderna designen. Vår bas i Sverige och vår starka marknadsposition i hela Skandinavien understryker denna identitet. I Skandinavien lever vi nära naturen och är kända för att människor lever länge, hälsosamt och lyckligt. Vi värdesätter naturen högt och vi tar också hand om naturen omkring oss. Vi sätter också stort värde på renhet och kvalitet avseende de produkter vi använder i våra liv dagligen. Som människor anser vi det vara viktigt med jämlikhet, frihet och integritet. New Nordic står för ett långsiktigt åtagande såväl gentemot våra kunder och återförsäljare som i förhållande till kvaliteten på våra produkter och den forskning som driver vår utveckling av vitalitet- och skönhetsbringande produkter in i framtiden.
Hur vi gör
New Nordic strävar efter att utvinna den vitalitetsbringande grundformulan i växter från hela världen. Men hur ser grundformulan ut för själva bolaget New Nordic? New Nordics framgång bygger på en solid grund, idealisk för att skapa värden internationellt genom att erbjuda vitalitet och kvalitet till människors liv. New Nordic följer strikt tre värden som genomsyrar allt arbete, målen som sätts och hur man presenterar sig själv på marknaden.
Långsiktigt
New Nordic står för ett långsiktigt åtagande såväl till våra kunder och marknader, som till fokus på produktkvalitet och forskning, vilka driver vår utveckling in i framtiden. Långtidsperspektivet kan även ses som vårt produktfokus – dvs produkter som specifikt designas för att användas under ett långt liv associerat med hög livskvalitet.
Kreatören
François Gérard är skaparen av många av New Nordics mest framgångsrika hälso- och skönhetsprodukter. Med mer än 30 års internationell erfarenhet av örter och skönhetsprodukter är hans expertis en unik tillgång. François lägger lika mycket tid på att resa över hela världen för att undersöka sällsynta växter i dess naturliga omgivningar, som han spenderar i laboratoriet. Han är en unik person som lever och andas “Natural Magic”.
Vem gör det möjligt?
New Nordics team består av personer med hög utbildning och lång erfarenhet, pragmatiska personligheter och kreativa talanger med entreprenörsanda och internationell inriktning, samt med ett genuint intresse för en hälsosam livsstil. Vår ledning lägger stor vikt vid resultatorientering, ledarskap, innovation och kompetensutveckling. Det är vår filosofi att våra teammedlemmar ska erbjudas möjligheten att snabbt utveckla sin expertis – och sina karriärer. Våra medarbetare, marknader och försäljning växer, liksom vår arbetsentusiasm.
Skandinavisk tillverkning
För att garantera och säkerställa hög kvalitet, köper New Nordic själva in alla råvaror från hela världen. Örterna kommer från de delar av världen där växtförhållandena är som bäst. Vi analyserar ingredienserna i kontrollerade laboratorier för att garantera säkerhet och kvalitet. Idag sker den mesta tillverkningen i Skandinavien. Samtidigt blickar man utåt internationellt för att ur ett globalt perspektiv söka efter ny produktionsteknologi och nya galeniska former.
New Nordic Örtskola
New Nordic lägger stor vikt vid utbildning av den personal som säljer produkterna runt om i världen. Här har New Nordic etablerat en örtskola där experter undervisar om örter och vitaminer. Örtskolorna hålls företrädesvis i anslutning till botaniska trädgårdar eller liknande där örterna i New Nordics produkter kan upplevas, luktas och smakas på. New Nordic erbjuder även konsumenten högkvalitativ rådgivning och support via vår kunniga kundtjänst. Och i all annonsering uppmuntras konsumenten att ringa kundtjänst för råd och information..
Vårt varumärke är vårt universum
VÅRT VARUMÄRKES IDENTITET förmedlas till omvärlden i första hand av varje New Nordic-anställds handlingar och kommunikation, och endast sekundärt av våra ledningens initiativ. Med andra ord, handling väger tyngre än ord. Den varumärkesidentitet som uppfattas av våra kunder ska spegla våra kärnvärden.
Vi bygger varumärket New Nordic genom att erbjuda konsumenterna meningsfullt innehåll och inte bara genom reklamslogans. Vår ständiga innovation håller vårt varumärke aktuellt och vårt fokus på effektivitet bygger förtroende över tid. Dag för dag växer vårt varumärke sig starkare.
Forskning | Know-how
New Nordics affärsstrategi bygger på den unika förmågan att utveckla egna innovativa växtbaserade lösningar på vanliga hälso- och skönhetsproblem, förpackade i ett starkt varumärke. Vi är övertygade om att kontinuerliga investeringar i forskning och utveckling, marknadsföring och kommunikation är avgörande för utvecklingen och försäljningen av innovativa produkter. Vi tror också på att bygga en nära och långvarig relation med våra råvaruleverantörer, så nära den ursprungliga källan som möjligt. På så vis har vi kontroll på kvaliteten på råvaran från fält och skog till den färdiga produkten.